Mięsień piersiowy: Mniejszy, ból, funkcje, ćwiczenia

Mięsień piersiowy: Mniejszy, ból, funkcje, ćwiczenia
Autor Anna Krakowska
Anna Krakowska06.01.2024 | 5 min.

Mięsień piersiowy jest jednym z kluczowych mięśni w naszym ciele, odpowiadającym za ruchy barku i ręki. Często narażony jest on na przeciążenia lub urazy, które objawiają się m.in. bólem i osłabieniem. W artykule przyjrzymy się bliżej anatomii mięśnia piersiowego, wyjaśnimy jakie pełni funkcje, jak rozpoznać objawy jego osłabienia oraz uszkodzenia. Podpowiemy też, jakimi ćwiczeniami wzmocnić mięsień piersiowy oraz jak zapobiegać kontuzjom w tej partii ciała.

Kluczowe wnioski:
  • Mięsień piersiowy odpowiada za ruchy barku do przodu i rotację ramienia do środka.
  • Osłabienie mięśnia objawia się m.in. garbieniem barków i trudnościami w podnoszeniu rąk.
  • Ból mięśnia piersiowego może promieniować do ręki lub łopatki.
  • Ćwiczenia z ciężarkami oraz rozciąganie wzmacniają mięsień i zapobiegają urazom.
  • Należy unikać przeciążania mięśnia piersiowego podczas treningów siłowych.

Anatomia mięśnia piersiowego

Mięsień piersiowy większy (m. pectoralis major) jest dużym, płaskim mięśniem klatki piersiowej, który rozciąga się od obojczyka i mostka do górnej części kości ramiennej. Składa się z dwóch głównych części - przyśrodkowej i bocznej. Mięsień piersiowy mniejszy (m. pectoralis minor) znajduje się pod spodem mięśnia piersiowego większego. Przyczepia się do żeber i łopatki. Oba te mięśnie piersiowe odgrywają kluczową rolę w ruchach barku i ramienia.

W skład mięśnia piersiowego wchodzą też włókna mięśniowe rozpięte między żebrami, zwane mięśniami międzyżebrowymi, które biorą udział w oddychaniu.

Części składowe mięśnia piersiowego

Mięsień piersiowy większy składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza to część przyśrodkowa (środkowa), która przyczepia się do mostka i chrząstek żebrowych. Druga to część boczna, rozpoczynająca się od powięzi piersiowej i przyczepiająca do kości ramiennej.

Mięsień piersiowy mniejszy leży pod spodem mięśnia piersiowego większego i przyczepia się od żeber do wyrostka kruczego łopatki.

Funkcje mięśnia piersiowego

Główne funkcje mięśnia piersiowego to przywodzenie i rotacja do wewnątrz kończyny górnej oraz unoszenie barku. Oznacza to, że mięsień piersiowy odpowiada za:

  • Przyciąganie ręki i ramienia do tułowia z przodu
  • Obracanie i rotację ramienia do środka
  • Unoszenie barków do góry

Ponadto, mięśnie międzyżebrowe biorą udział w oddychaniu, pomagając podnosić i rozszerzać klatkę piersiową.

Z kolei mięsień piersiowy mniejszy stabilizuje łopatkę i zapobiega jej odstawaniu od klatki piersiowej podczas ruchów ramienia.

Przyczyny bólu mięśnia piersiowego

Mięsień piersiowy jest podatny na różnego rodzaje urazy i kontuzje. Ze względu na swoją rozległość i funkcje, jakie pełni, jest mocno eksploatowany podczas codziennych czynności i ćwiczeń.

Do typowych przyczyn bólu w obrębie mięśnia piersiowego należą:

  • Nadwyrężenie mięśni podczas treningu siłowego
  • Urazy rozciągnięcia mięśnia
  • Stłuczenia
  • Zapalenie mięśnia
  • Zwyrodnienia i zmiany zwyrodnieniowe

Ból może pojawiać się w trakcie ruchu, ale także spoczynkowo, promieniować do barku, ramienia lub łopatki. Czasami towarzyszy mu obrzęk i osłabienie mięśnia.

Leczenie bólu mięśnia piersiowego

W zależności od przyczyny i nasilenia dolegliwości, ból mięśnia piersiowego można leczyć na kilka sposobów:

  • Odpoczynek i unieruchomienie barku
  • Zastosowanie zimnych okładów
  • Leki przeciwzapalne i przeciwbólowe
  • Rehabilitacja i fizjoterapia
  • W zaawansowanych przypadkach - leczenie operacyjne

Podsumowanie

Mięsień piersiowy: Mniejszy, ból, funkcje, ćwiczenia

Mięsień piersiowy jest kluczowym mięśniem odpowiedzialnym za ruch barku i ramienia. Składa się on z dwóch głównych części - mięśnia piersiowego większego i mniejszego (m. pectoralis major i minor). Ich zadaniem jest przywodzenie oraz rotacja kończyny górnej.

Mięsień piersiowy jest narażony na przeciążenia i urazy, które objawiają się bólem, obrzękiem czy osłabieniem mięśnia. Najczęstsze przyczyny bólu to przetrenowanie podczas ćwiczeń siłowych, naderwanie mięśnia oraz stłuczenia i zmiany zwyrodnieniowe. Dolegliwościom tym można zapobiegać przez rozsądny trening oraz rozciąganie i masaż mięśni.

Aby wzmocnić mięsień piersiowy, zaleca się wykonywanie ćwiczeń z obciążeniem, pompek na różne sposoby oraz rozciąganie mięśni klatki piersiowej. Dobrze zbudowany i silny mięsień piersiowy poprawia nie tylko estetykę, ale też stabilizuje bark i ramiona, zapobiegając kontuzjom.

Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pozwolił lepiej zrozumieć rolę i znaczenie mięśnia piersiowego. Warto zadbać o jego kondycję, aby cieszyć się sprawnością i zdrowiem barków oraz ramion.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dieta fit - Dobre wybory żywności w diecie fit
  2. Czekolada różowa - najlepsza jakość i smak
  3. Cwiczenia na bol karku i rwa kulszowa - skuteczne ćwiczenia
  4. Jak założyć buciki na kijki Nordic Walking - kijki do nordic walking dla początkujących
  5. Gatunek sera żółtego krzyżówka - najlepsze łyżwy do gry na lodzie
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Anna Krakowska
Anna Krakowska

Jestem Anna, pasjonatka podróżowania koleją. Uwielbiam planować dalekie wojaże szlakami kolejowymi przez kontynenty i kraje. Nie ma dla mnie większej przyjemności niż poznawanie nowych miejsc z okna pociągu. W podróży pociągiem kocham wolniejsze tempo, obserwowanie zmieniających się krajobrazów i przypadkowe spotkania. Dla mnie liczy się sama podróż, a nie cel.


 

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły