Trening Obwodowy: Definicja i Zalety

Trening Obwodowy: Definicja i Zalety
Autor Maciej Wajek
Maciej Wajek06.01.2024 | 6 min.

Co to trening obwodowy? Jest to forma treningu siłowego, w której wykonuje się serie różnych ćwiczeń (np. przysiady, pompki, wiosła) w określonej kolejności, przechodząc od jednej stacji (miejsca) do drugiej. Takie okrążenia powtarza się kilka razy. Trening obwodowy pozwala w krótkim czasie przećwiczyć wiele partii mięśniowych, spala tkankę tłuszczową, buduje siłę i wytrzymałość. Ćwiczenia wybiera się tak, by angażowały różne grupy mięśniowe. Dzięki temu trening jest bardzo efektywny i pozwala osiągnąć szybkie rezultaty.

Kluczowe wnioski:
  • Trening obwodowy to forma treningu siłowego angażująca wiele partii mięśniowych.
  • Polega na wykonywaniu serii ćwiczeń na przygotowanych stacjach w określonej kolejności.
  • Pozwala w krótkim czasie przećwiczyć całe ciało i szybko budować siłę oraz wytrzymałość.
  • Doskonale spala tkankę tłuszczową dzięki angażowaniu wielu grup mięśniowych.
  • Dobór odpowiednich ćwiczeń i ich rotacja sprawiają, że trening jest bardzo efektywny.
  • Trening obwodowy - definicja i zalety

    Co to jest trening obwodowy? Jest to forma treningu siłowego, w której wykonuje się rotacyjnie serie różnych ćwiczeń w określonej kolejności, przechodząc od jednej stacji (miejsca) do drugiej. Trening taki składa się zazwyczaj z 8-12 stacji, na których wykonuje się ćwiczenia angażujące różne partie mięśni. Po wykonaniu serii na każdej stacji, cały obwód powtarza się 2-5 razy.

    Trening obwodowy cechuje się tym, że w stosunkowo krótkim czasie pozwala przećwiczyć wiele partii mięśniowych. Dzięki rotacji stacji i niewielkim przerwom między nimi, trening jest bardzo intensywny i skutecznie pobudza organizm do spalania tkanki tłuszczowej oraz budowania masy mięśniowej.

    Dlaczego warto stosować trening obwodowy?

    Trening obwodowy ma wiele zalet, dzięki którym warto go stosować w swoim planie treningowym. Przede wszystkim pozwala on w krótkim czasie przećwiczyć wiele partii mięśniowych, co znacznie przyspiesza proces budowania siły i masy mięśniowej. Co więcej, dzięki rotacji ćwiczeń i stacji, trening obwodowy znakomicie modeluje sylwetkę.

    Kolejną zaletą treningu obwodowego jest to, że pozwala spalać znaczne ilości kalorii. Rotacja ćwiczeń o dużej intensywności powoduje, że organizm pracuje na wysokich obrotach przez cały trening. Dzięki temu tkanka tłuszczowa jest spalana w znacznych ilościach.

    Jak ułożyć trening obwodowy, by był optymalny?

    Aby trening obwodowy przyniósł zamierzone efekty i korzyści dla organizmu, należy odpowiednio go zaplanować. Przede wszystkim warto dobrać ćwiczenia tak, by angażowały one wiele różnych partii mięśniowych. Tylko wtedy będziemy mogli liczyć na wszechstronny rozwój siły i masy mięśniowej.

    Ponadto, należy tak dobrać obciążenia na poszczególnych stacjach, by po 8-15 powtórzeniach odczuwać zmęczenie mięśni. Tylko wtedy trening będzie dostatecznie intensywny, by stymulować rozwój tkanki mięśniowej i spalanie tkanki tłuszczowej.

    Trening obwodowy - na czym polega?

    Trening obwodowy polega na wykonywaniu serii różnych ćwiczeń w określonej kolejności i rotacji. Ćwiczenia te są pogrupowane na stacjach – miejscach wyposażonych w różny sprzęt (np. hantle, sztangi, kettlebells) lub przeznaczonych do wykonywania ćwiczeń własnego ciężaru ciała (np. pompki, brzuszki).

    Zawodnik przemieszcza się zgodnie z ruchem wskazówek zegara lub przeciwnie między kolejnymi stacjami, wykonując na każdej z nich jedną lub dwie serie danego ćwiczenia. Po przejściu przez wszystkie stacje mamy do czynienia z jednym pełnym obwodem treningowym. Obwód powtarzamy najczęściej 2-5 razy podczas jednego treningu.

    Ile stacji powinien mieć trening obwodowy?

    Liczba stacji w treningu obwodowym powinna mieścić się w przedziale od 6 do 12. Mniejsza liczba stacji oznacza mniejszą liczbę pobudzanych partii mięśniowych. Za to większa liczba stacji wydłuża czas trwania pojedynczego obwodu, przez co obniża się intensywność.

    Dlatego optymalna liczba stacji to 8-10. Pozwala to zbudować trening obwodowy angażujący wiele grup mięśniowych przy zachowaniu wysokiej intensywności rotacji między stacjami.

    Trening obwodowy - jakie daje korzyści?

    Regularnie wykonywany trening obwodowy przynosi szereg korzyści dla zdrowia, kondycji i sylwetki. Po pierwsze, pozwala on w krótkim czasie zbudować znaczną siłę i wytrzymałość mięśni. Dzięki różnorodności ćwiczeń wzmacnia się wiele partii mięśniowych.

    Co więcej, trening obwodowy pozytywnie wpływa na układ krążenia i oddechowy, zwiększając wydolność organizmu. Regularne stosowanie tej formy treningu obniża ryzyko chorób układu krążenia oraz cukrzycy.

    Trening obwodowy to świetny sposób na poprawę kondycji fizycznej i zrzucenie zbędnych kilogramów bez dużych nakładów czasu. Dzięki niemu można zbudować atrakcyjną, wyrzeźbioną sylwetkę.

    Trening obwodowy - jak ćwiczyć skutecznie?

    Trening Obwodowy: Definicja i Zalety

    Aby trening obwodowy był jak najbardziej skuteczny i przynosił widoczne efekty, warto stosować się do kilku zasad. Przede wszystkim bardzo ważne jest wykonywanie ćwiczeń z pełnym zaangażowaniem i odpowiednią techniką, aby w maksymalny sposób pobudzać włókna mięśniowe do pracy.

    Ponadto, należy dokładnie kontrolować czas odpoczynku między stacjami. Nie powinien on trwać dłużej niż 60-90 sekund. Tylko wtedy zachowamy wysoką intensywność treningu i maksymalnie “spalimy” tkankę tłuszczową.

    Liczba stacji 6-12
    Liczba serii na stacji 1-3
    Liczba obwodów 2-5
    Czas odpoczynku między stacjami 60-90 s

    Stosując się do tych zasad i parametrów treningu, możemy liczyć na szybką poprawę swojej kondycji, wyrzeźbienie mięśni i zrzucenie zbędnych kilogramów dzięki treningowi obwodowemu!

    Podsumowanie

    Trening obwodowy, czyli co to jest trening obwodowy? Jest to forma treningu siłowego polegająca na wykonywaniu serii ćwiczeń na przygotowanych stacjach. Ćwiczenia dobiera się tak, by angażowały wiele grup mięśniowych. Dzięki rotacji stacji i obwodów trening obwodowy pozwala w krótkim czasie intensywnie popracować nad rozwojem siły i masy mięśniowej oraz spalaniem tkanki tłuszczowej.

    Trening obwodowy cechuje przede wszystkim różnorodność ćwiczeń, które wzmacniają całe ciało. Dodatkowo, rotacyjny charakter treningu sprawia, że jest on bardzo intensywny. Organizm przez cały czas utrzymywany jest na wysokich obrotach. To z kolei przekłada się na szybkie efekty.

    Aby trening obwodowy był jak najbardziej skuteczny, warto kontrolować czas odpoczynku między stacjami. Optymalnie powinien on wynosić 60-90 sekund. Tylko wtedy zachowamy intensywność na odpowiednim poziomie. Dodatkowo, należy tak dobrać obciążenia na poszczególnych stacjach, aby odczuwać zmęczenie mięśni po 8-15 powtórzeniach.

    Regularnie stosowany trening obwodowy to doskonały sposób nie tylko na wyrzeźbienie sylwetki i zwiększenie siły mięśni, ale również poprawę zdrowia i funkcjonowania organizmu. To wszechstronnie korzystna forma aktywności fizycznej.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Dieta fit - Dobre wybory żywności w diecie fit
  2. Czerwona mirabelka - smaczna odmiana mirabelki do uprawy w ogrodzie
  3. Ćwiczenia na środek klatki: skuteczne treningi na rozwój mięśni piersiowych
  4. Najlepszy miód do herbaty - wybierz idealny smak
  5. Gdzie jest pas a gdzie talia - porównanie i wskazówki
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Maciej Wajek
Maciej Wajek

Jestem Maciej, modelarz kolejowy. Od dziecka fascynują mnie pociągi i wszystko, co z nimi związane. Z pasją odtwarzam w miniaturze historyczny tabor kolejowy i infrastrukturę. Interesuję się rozwojem technicznym kolei na przestrzeni epok. Chciałbym zarażać innych tą pasją i popularyzować wiedzę o dziejach kolei.


 

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły